Lapulevél

A zenei nevelésről anyai szemmel

2019. október 03. - Lapulevélblog

 A  Zene Világnapja után nemsokkal a zenei nevelés mikéntje motoszkál bennem. Tudományosan bizonyított, hogy az ének, a zene oldja a belső stresszt, javítja a mentális egészségünket. A kórusban éneklés pedig kifejezetten jótékony hatású, hiszen a közösség tagjai egymásra hangolódva jelenítik meg a csodát. Részesévé válnak a szépnek.

Kodály Zoltántól tudjuk, hogy a zenei nevelés kilenc hónappal a születés előtt elkezdődik. Az anyai szívverés a legelső zenei élményünk. Hasonlóan fontos a szülők hangja, amit felismer később az újszülött, így találva biztonságot, menedéket a külvilágban. 

Amióta megtudtam, hogy Dávidka megfogant, naponta énekeltem neki, gitároztam és hallgattunk zenét. Nem néztem utána, pontosan mikor fejlődik ki a magzat füle, hallása (8-24. hétig), tudtam, hogy az a többlet érzés, amit a zene nyújt, annak a kicsi pöttynek a javát szolgálja. Talán erre is gondolhatott Kodály, amikor így fogalmazott: "Az anya nemcsak testét adja gyermekének, lelkét is a magáéból építi fel." A mai napig szereti ezeket a dalokat mindkét gyermekem és meg is nyugszanak rá. A legnagyobb hatást azonban az az instrumentális (Taize) CD érte el Dávidkánál, ami kilenc hónapon át kísérte végig a házi munkát. Születése után nyolc hétig megfeledkeztem róla, majd ekkor egy nyűgös estén elővéve hirtelen elhallgatott a vigasztalhatatlan csecsemő. Szeme kikerekedett és pici fejét a hang irányába fordította. Percekig néma csendben figyelt.

Az esti rutin szerves része a meseolvasás mellett az éneklés. Mindaddig, amíg hosszabb történetek nem kötötték le Dávidkát, népdalokat, gyerekdalokat énekeltem neki esténként, de napközben is. Fontos az anyai hang, még az se baj, ha zeneileg nem tökéletes. Nem tudjuk elrontani a hallását, hiszen felülkerekedik a minőségi idő, a közös zenei élmények hatása. Másfél éves volt Dávid, amikor ő maga kérte a saját kis nyelvén az énekeket. És úgy megörült, amikor nagy nehezen kitaláltam, mire gondolt! Két éves kora körül kezdtünk el közösen énekelni esténként. Az első dallam, amit magától dudorászott, a Süss fel nap általa ritmikailag kissé leegyszerűsített változata. Ekkor kapott nagyfiús ágyat, mellé feküdtem és egyszerre énekeltük az átköltött dallamot. Nagyon boldog volt.

20170524_153545.jpg

Az anyai hang mérföldkő a gyermekek személyiségfejlődésében, de nem lehet elég korán elkezdeni az élő hangszeres zene hallgatását, vagy a komoly zene illetve igényesebb zene lejátszását sem. Nyugtató hatásuk közismert, és gyermekeink hallását is fejleszthetjük ezáltal. Hogy Mozart zenéje mennyire hat a babák intelligenciájára, azt vitatják a szakértők, de azt a vastag betűs címet túlzásnak tartom az egyik közismert zenei portálon, miszerint "Mozart semmit nem segít a babáknak". Már hogyne segítene, amikor a felnőttek lelkét is szépíti!

Az élő zene maga a csoda a gyerekeknek, mihelyt értelmük nyiladozik. Saját hangszereket is örömmel szólaltatnak meg. Mivel rendszeresen furulyázom, gitározom nekik, a fantáziájuk is fejlődik. A két és fél évesem például szerepjátékban utánoz. Mindenbe belelátja a gitárt. Gitározott már kannával de cipőkanállal is. Kis műanyag bolti gitárt szándékosan nem veszek, hogy ne szűnjön meg a varázslat. A legújabb variációk a popsitörlő fedelére vagy a legósdoboz tetejére rögzített befőttes gumik, amit én készítettem. De doboltunk is már hármasban (1 éves, 2.5 éves, 32 éves) a szomszédok örömére. A legjobb hangzást a régi piros zománcos fazék adta. 

 20191003_171920.jpg

 A zenei élmények a hallásfejlesztés mellett a közösségi lét által a kötődést is megalapozzák a családban.

Iskolásoknál nagyon fontos a hangszertanulás, legalább a furulya, de tapasztalatom, hogy a gyerekeknek hamar elmegy a kedvük a zenetanulástól a szolfézs miatt. Ezen mindenképpen egyszerűsítenék, hogy az élményen legyen a hangsúly, és kezdetekben kevesebb tárgyi tudással terhelném a délutánra elfáradt tanulókat. Az énektanulást pedig mint készség tárgyat nem szabadna osztályozni, hiszen sokfélék vagyunk. Ha rosszabb jegyet kap a rossz hallású tanuló, aki csak a szöveget magolta be, az legalább olyan igazságtalan, mintha megkapná a jelest. Azt a jelest, amit Pisti kapott, amikor megkönnyeztük az általa előadott népdalt.

A zenei nevelésnek az iskolában is mint élménytevékenység kéne működnie. Annak tudatában, hogy az osztályközösséget építjük ezáltal.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lapulevel-kreativ.blog.hu/api/trackback/id/tr1715189436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása